Alvin en Jedinja naar Amerika

Dag 18, San Francisco

Hi there,

Vandaag onze 2e dag in San Francisco. Om 9 uur ging de wekker. Dus eigenlijk uitgeslapen haha. Vandaag stond Alcatraz op het programma! Iets na tienen zijn we naar de receptie gegaan om te vragen waar de dichtstbijzijnde busstop was. Het is toch een behoorlijk eind lopen naar Fisherman's Warf en soms best steil, dus besloten we de bus te nemen. Bleek dat het nog geen 2 minuten lopen was naar de busstop. Niet veel later kwam de bus al. Je kunt met 6 kwartjes betalen, die doe je dan bij de buschauffeur in zo'n busje en dan krijg je een kaartje dat 3 uur geldig is. We moesten nog wel een stukje lopen vanaf de halte, maar dat was niet erg, konden we even wakker worden. We hebben de tickets voor Alcatraz opgehaald. Er stond een hele rij, maar omdat we ‘pre-paid' tickets hadden konden we in een andere rij staan, nou ja, rij, we waren meteen aan de beurt. Dat is het betere werk. Daarna hebben we een pretzel gehaald. Is een soort krakeling van brood. In dit geval zat er kaas in. Best te eten. Toen zijn we maar in de rij gaan staan voor het boarden. De boot ging om half 12 en we stonden er al iets na 11-en. Maar goed, voor we het wisten konden we de boot op en gingen we naar Alcatraz. Even later zagen we de Golden Gate Bridge verschijnen die vandaag beter zichtbaar was dan gisteren. Alvin is druk geweest met foto's maken. Even later kwamen we op Alcatraz aan. We werden verwelkomd door een Ranger die een praatje maakte. Hij vertelde van de ontsnappingspogingen die er zijn gedaan en waarom ze denken dat de ontsnappingspogingen mislukt zijn. Het water is erg koud, zijn verschillende stromingen, etc. We zijn daarna naar het theater gegaan waar een documentaire werd getoond over jaja, Alcatraz. Dat was ook interessant. Wat wij niet wisten, is dat de gezinnen van de bewakers ook op het eiland woonden. De kinderen gingen elke dag met de boot naar San Francisco naar school. Ze hadden ook een groot stuk waar ze alleen konden spelen. Ook hoorden we dat de Indianen in de jaren 60, nadat de gevangenis gesloten was, geprobeerd hebben om het eiland toe te eigenen. Uiteindelijk hebben ze er nog geen jaar gewoond toen het weer afgepakt heeft. Wel heeft men toen de gebieden die ook van de indianen waren afgepakt weer teruggegeven en daar zijn reservaten van gemaakt.

Toen zijn we naar boven gelopen om de audiotour te gaan doen in de gevangenis zelf. Was erg leuk om te doen. Je kreeg een mp3-speler met koptelefoon en lopen maar. Er werd precies verteld welke kant je op moest. Alvin had de Engelse versie en ik de Nederlandse. Het leuke van de Engelse is dat je de voormalig gevangenen en bewakers dit hebben ingesproken. Maar ik wilde het verhaal goed volgen dus koos voor de Nederlandse versie. Je kon het zelf even pauzeren als je nog niet uitgekeken was. Volgens mij heeft Alvin daar vaak op gedrukt want ik was hem steeds kwijt haha

We werden door de verschillende gangen cellen geleid. De ‘gewone' cellen. Echt heel klein, klein wasbakje, wc, een twee kleine plaatjes metaal aan de muur wat de tafel en stoel moesten voorstellen en een bed. Ook had je de isolatiecellen. Die zijn wel groter, alleen mochten degenen die daar zaten er niet uit. Ja 1 keer per week om te douchen. Ook had je cellen die nog een stukje erger waren, die waren erg donker. De bewakers moesten eigenlijk de lampen daarin aanlaten, maar dat deden ze niet. Je kwam in de 2 laatstgenoemden alleen terecht als je je misdroeg. Ook kon je dingen verdienen, bijvoorbeeld dat je mocht lezen en hoeveel je naar buiten mocht. Er was ook een bibliotheek. Voor degenen die de film ‘Escape from Alcatraz' hebben gezien (wij hebben hem net voor de vakantie expres bekeken), die is dus wel gedeeltelijk gebaseerd op de werkelijkheid. Het gaat erover dat enkele gevangenen een gat in de muur hebben gemaakt met lepels die ze vanuit de eetzaal hebben meegesmokkeld. Dit werd ook verteld en je kon ook de buizengang zien waar ze naar boven zijn geklommen naar het dak. Hoe het is afgelopen weet niemand. De ranger vertelde wel dat een russisch schip bij het verlaten van de haven wel een lichaam zag drijven. Ze dachten dat het een dronken zeeman was, dus ze hebben daar niets mee gedaan. Gebeurde blijkbaar vaker. Achteraf kon het 1 van de ontsnapte gevangenen zijn geweest.

Ook hebben we de eetzaal gezien. Raar idee dat daar 200 mannen zaten te eten met slechts een paar bewakers. Eten was trouwens goed voor elkaar op Alcatraz. Behalve dat het lekker moest zijn, moest het ook mooi worden opgediend. Zou je niet verwachten in een gevangenis. Hier stopte ook de rondleiding en konden we weer terug om de koptelefoons in te leveren. Wat wel grappig was, was dat als je je eigen mp3-speler even op pauze deed, je merkte hoe rustig het was, terwijl er best veel mensen waren. Logisch ook natuurlijk, maar het was wel grappig om zo te merken.

Ondertussen was het begonnen met regenen. De rest van het eiland schijnt ook wel bijzonder te zijn om te bekijken, maar we hadden niet zoveel zin om dit in de regen te doen. Helaas misten we net de boot (letterlijk) en moesten we een half uurtje wachten. Om half 3 waren we weer in San Francisco.

We zijn toen naar In-N-Out gegaan om een hamburger te eten (zijn echt de beste!). Ondertussen waren we zeiknat. We besloten om naar het hotel te gaan om de camera weg te brengen en ons om te kleden en dan gingen we nog even naar Union Square. Toen we naar buiten liepen hebben we nog maar wel even 2 paraplu's gekocht. Niet echt superdingen, maar het scheelde in elk geval weer. We zijn hebben de bus genomen naar het hotel. Er zat één of andere dronken man in de bus. Die vond dat de buschauffeur toch echt langs zijn bestemming moest rijden, terwijl dat niet op de route was. Er was al tegen hem gezegd dat hij dan moest overstappen. Maar hij bleef maar rellen. Op een gegeven moment ging hij staan en wilde hij naar de busschauffeur lopen omdat hij wilde weten waarom hij uit de bus moest. Kwam er net een bocht en lag hij languit in de bus. De keer daarna dat er gestopt was, is hij er toch maar uitgegaan, hoewel het enige moeite kostte. Echt raar om te zien! Maar goed, even later waren we in het hotel en hebben we ons even omgekleed en even later zijn we naar Union Square gegaan. Nou dat viel even tegen. Het waren allemaal luxe merken die daar winkels hadden. We zijn wel even bij de Diesel store geweest en een paar anderen, maar het was het allemaal niet. Toen kwamen we de Virgin Store tegen. Ik heb daar een shirtje en cd gekocht en Alvin ook 2 cd's. Ook hebben we de Apple store die tegenover was even op de foto gezet. Het was wel donker, maar we zullen de foto wel even op de site zetten. Van het shoppen komt deze vakantie dus erg weinig. Misschien komt er in LA nog wat van en anders ga ik me in Nederland maar weer uitleven haha! We zijn weer naar de bus gelopen en teruggereden naar onze buurt. Daar hebben we een restaurantje opgezocht. Het is een soort italiaans restaurant geworden. We hadden allebei steak, maar ik met noodles erbij en Alvin penne. Ook hebben we een dessert genomen, Alvin appel, aardbeien en ijs. Ik had breadpudding met cocos, slagroom en chocola! Hmmm dat smaakte goed! Haha en we hadden het best verdiend na al dat gesjouw!

Nu zijn we weer in het hotel en gaan we op tijd slapen. Morgen gaan we naar Cristina en Douglas. Eind van de ochtend rijden we daar naartoe. We weten dus niet of we morgen ook nog iets op de site zetten. Ik weet ook niet of we de komende dagen zoveel te vertellen hebben. Maar goed, dat merken jullie wel haha

Groetjes uit San Francisco!

marga.

bedankt weer voor jullie verslag!! en ja, regen hoort er ook wel eens bij ;-) zelfs daar! goede reis en fijne dagen verder.

Vera

Was er een paar dagen niet aan toegekomen om jullie verhalen te lezen, haha, wat een verhalen alweer! Leuk dat jullie daar ook naar een kerkdienst geweest zijn en Alcatraz lijkt me ook indrukwekkend. Geniet van jullie laatste weekje en doe maar weer voorzichtig. Liefs Vera