Alvin en Jedinja naar Amerika

Dag 19, San Francisco - Marina

Hallo,

Vandaag was de reis van San Francisco naar Marina, waar Douglas en Cristina wonen. Het was in tegenstelling tot gisteren erg mooi weer. De zon scheen lekker en het was droog. Het was alleen wel erg koud! We besloten om nog even naar Fisherman's Warf om naar de Subway te gaan. Ook hebben we de bochtigste straat ter wereld op gereden en daarna op de foto gezet. Het was bij ons in de straat, maar omdat het zo'n klim er naartoe was hebben we die maar met de auto gedaan en niet eerder bekeken. Was erg grappig om em te rijden! Daarna dus naar Fisherman's Warf om te ontbijten. De Subway daar was niet super, de oven was stuk wat je broodje toch een stuk minder lekker maakt. Maar goed, mag de pret niet drukken. Daarna zijn we naar de Golden Gate Bridge gereden om nog even foto's te maken. Daarna zijn we op weg gegaan naar Marina. Douglas stond al te wachten, want we stonden net stil en hij kwam al naar buiten, samen met Quilo. Wat een schattig hondje is dat! Zie foto's J

We hebben de koffers op onze kamer gedropt en hebben even zitten kletsen met Douglas. Even later kwam Cristina ook al thuis, ze had wat eerder vrijgenomen van haar werk. Toen hebben ze ons de omgeving laten zien. We zijn eerst naar Monterey gereden, langs de kust van de Pacific, bij ons bekend als de Grote Oceaan. Het water is mooi blauw en helder. Zo kennen wij de zee hier niet. We zijn door het plaatsje gereden en ze hebben ons het aquarium laten zien waar we morgen naar toe gaan. We hebben vrijkaartjes van hen gekregen. We kunnen dan naar binnen met de bibliotheekpas van Douglas. Hopelijk werkt het!

Daarna zijn we doorgereden naar Carmel. Dit is een heel bijzonder plaatsje waar Clint Eastwood nog een poosje burgermeester is geweest. Hij bezit in deze regio veel land en dergelijke, dus hij is best belangrijk hier. Het is een heel idyllisch plaatsje. Leuke, schattige winkeltjes. Ze houden er wel wat aparte regels op na. Niet dat die altijd uitgevoerd worden, maar je mag er niet met hakken lopen, geen kauwgom kauwen en zo hebben ze meer dingen. Ze zijn wel heel hond-vriendelijk. In veel winkels hebben ze voor honden koekjes en drinkwater staan. We zijn naar het strand gereden en hebben daar de zonsondergang gezien. Die was erg gaaf! Je zag de zon echt de zee inzakken, super!

Daarna zijn we doorgereden naar Salinas, daar werkt Douglas. We zijn eerst op de ‘head firestation' wezen kijken. Hier werden we voorgesteld aan de collega's en kregen we een rondleiding. Een brandweerman daar betekent dat je van alle markten thuis moet zijn. Ze rukken voor 75% uit voor zoals ze noemden ‘paramedics'. Dus voor mensen die gewond zijn, hartaanvallen krijgen, etc. Ze verlenen dus eigenlijk de eerste hulp in alle situaties. Toen we boven waren ging het alarm af en renden we naar beneden, want dat moesten we zien natuurlijk. Staan we buiten te kijken, doet het personeel heel rustig de juiste kleding aan, gaat rustig zitten, maar vertrok vervolgens wel met lampen en sirenes. Daar kwamen we voor natuurlijk haha. Ze zijn hier binnen 5 minuten na de melding op de plek van onheil. Erg snel dus. Ze draaien hier steeds diensten van 48 uur, dus 2 volle dagen achter elkaar. Daarna ben je 4 dagen vrij. Brandweermannen staan hier ook bekend om het goede koken, ze hebben boven een grote keuken, 4 koelkasten en koken volgens mij vrij uitgebreid. Ook was er een grote ruimte waar zo'n 8 groooote stoelen stonden voor een grote tv. Daarachter hebben ze de slaapkamers. Ze gaan rond 9/10 uur 's avonds wel naar bed en slapen gewoon 's nachts, hoewel ze wel vaak eruit geroepen worden. Ze hebben hier ook een grote brandweerauto die geschikt is voor ‘off-road'. Stond heel hoog en was net even anders uitgerust. Deze is vooral geschikt voor de bosbranden, iets wat hier veel gebeurt. Wanneer er bosbranden zijn en er wordt hulp gevraagd van deze unit dan wordt deze auto ingezet.

Daarna zijn we naar de ‘firestation' gegaan waar Douglas werkt. Deze locatie was een stuk kleiner, ze hebben 1 brandweerwagen. Chris, een collega, heeft ons verteld wat er allemaal op en aan de brandweerwagen zit. Douglas heeft geholpen met het ontwerpen van deze brandweerwagen. Ook hebben we hier verder rondgekeken. Was erg leuk!

Daarna zijn we naar de overkant gegaan om mexicaans te eten. Dit keer het authentieke mexicaans. We waren benieuwd. Cristina en Douglas bestelden het een en ander en wij lieten ons verassen. We kregen kleine taco's met varken, kip, steak en gehakt. Daardoor hadden ze wat ui en bieslook gedaan en het was wat gekruid. Vrij simpel dus, maar erg lekker! Ze bleken ook koeienhersenen en koeientong te hebben. Dat wilde Alvin wel proberen! De tong leek wel een beetje op draadjesvlees, was best lekker. De koeienhersenen hadden een wat aparter smaakje, dat leek meer op varkensvlees. Al met al leuk om te proberen! Toen we net zaten kwam er ook een mexicaanse man binnen met een gitaartje. Hij stond een poosje in de hoek maar na een tijdje kwam hij bij ons staan en vroeg in het spaans aan Cristina wat hij zou zingen. Ze wist het niet en toen ging hij spontaan zingen! Haha was erg grappig. Ze heeft daarna nog een paar verzoekjes gedaan en die man zong er op los. Klonk niet helemaal zoals het moest, maar hij zong echt uit z'n hart, erg grappig! Ze heeft hem daarna maar een paar dollar gegeven.

Onderweg naar huis hoorden we op de radio dat Obama hoogstwaarschijnlijk de verkiezingen had gewonnen. Douglas en Cristina hadden op hem gestemd dus die waren er blij mee! Thuis meteen de tv aan en hebben we de speech van Obama op CNN gekeken. Leuk om dat zo mee te maken.

We hebben toen de kadootjes gegeven die we uit Nederland hadden meegenomen. Ze verwachten in april een drieling dus we hadden wat rompertjes en slabbetjes meegenomen met Nederlandse tekst erop. Ook een namenboekje die ze graag wilden hebben en wat snoepgoed ivm sinterklaas en natuurlijk stroopwafels. Ze vonden het erg leuk. Niet veel later zijn we gaan slapen. Alvin was vannacht wakker geworden van een hele eigenaardige lucht. Maar kende het niet. Bleek vanmorgen dat Quilo (hondje) vannacht toen hij even buiten ging plassen is bespoten door een ‘Skunk', een stinkdier! Het is een zeer indringende rond waar Alvin best misselijk van werd! Cristina is nu met hem naar de dierenwinkel om de lucht van hem af te krijgen. Hoe ze dat doen weten we niet, dat zullen we zo wel horen. Als ze terug is gaan we naar Monterey en gaan we naar het Aquarium. Daarna rijden we door richting LA. Omdat er onderweg nog wel dingen te zien zijn, zullen we wel zien waar we stranden vanavond. We proberen in elk geval zo dicht mogelijk bij LA te komen, zodat we morgen naar de Universal Studio's kunnen gaan.

GroetjesAlvin en Jedinja

ps. we zullen vanavond als het lukt wat foto's erop zetten!

marga

Wat beleven jullie ontzettend veel op 1 dag!!! een ander doet er een week over ;-) liefs en goede reis verder.

marga

btw op mijn dashboard zie ik dat het mooi zonnig weer is en blijft de komende week!! dus lekker bruin terug? ;-)

GJB

Ze moeten de hond in een tomatensap-bad doen. Da's de enige manier...

Vera

Sjonge, koeienhersenen, gedurft hoor ;) En wat weer veel beleefd! Prachtige zonsondergang trouwens!

marga

ik zou me maar niet meer aan koeienhersenen wagen !!
weer mooie foto's !! fijne dagen in LA !!